catty

他曾打着赤脚在路边一边哭着一边向我求婚,在冬天的凌晨拉着我去海边迎着大风喝酒,他绽出一个被南亚的阳光浸润过的灿烂得过头的笑,对我说"You've changed so much ever since with me"。他意气风发地谈论起那片遥远古老又复杂的大陆,异域的大眼睛里闪着光,竟勾起我一种奇异的乡愁。"I wish I could know you when we were just kids...You were born in a wrong place",他搂紧我,用鼻子蹭着我的脸。"In our house,we respect women so much,even though the surrounding is fucked up.In my family my cousin is the only female in my generation,she's so spoiled.But I'm ok with that."他笑起来,"I miss her",伸出一只手,浅棕色的皮肤上有一排牙印若隐若现。"She's very pretty.Boys teased her a lot in school,and stalked her after school.Every day I rode my bike after her to see who were doing that to her.I talked to every one of them nicely.But none of them listened...That doesn't work so much in my country.So one day,I waited at the crossing near my house.There were three boys teasing her,two of them knew me and turned around.One boy still followed her.I followed them home.I always hid a bat behind the door,and I broke his bike with that first.Then...",他脸色沉下来,"I started to punch him hard,I didn't want to stop once I started.You know I'm a good boxer.I broke his jaw first,then his teeth fell out and stuck in my hand.My parents freaked out and tried to pull me away.But I was so angry and I just can't stop.I almost killed him"。我再捧起他的大手仔细看。露骨的冲突和惯性的暴力是他的文化,我并非不能理解。于他而言这样一种惯性则是一直延续到当下这个西方社会里。"The next day they put my face in the newspaper,his father threatened to kill me.And you know I have that gangster uncle,his son just came carrying two pistols...yes that's typical gang style.He said:'you will be the next to die if you kill him,and your son,and not in this order.'"我笑了起来。我想没有严肃的必要了,这就是他的生活,这就是他们的人生。流血,流汗,暴戾着,热烈着,压迫和制衡无孔不入,却也外向着洒脱着。我想于他而言这不是最严峻的经历,他身上太多伤疤,我还来不及细问却也毫不介意。我们越过一切在这个世界尽头的小岛上相拥着。这样零散的对话和闪现的过往,还有触碰到他的棱角和未知陌生的瞬间...只是愈发让我觉得我们对彼此的感知如此迷人。我笑着对他说:"Your pretty face is such a good cover for all your rage."他眨眨眼睛,"Yeah,every time I was at the police station,they always looked at me strangely and asked'did u really do this?'"我问他上一次去警局是什么时候。他想了想,"Last year,for a girl again...on K Road."我大致能猜出个八九不离十了。K Road是奥克兰的一个非主流式社区。有边缘的艺术和充沛的情欲,也伴随着酒精和毒品过量后的混沌和冲突。"My friend worked at a club on K Road,a drunk guy touched her several times.I tried to talk to him,but he's so arrogant,just that type of white man's arrogance.He's much bigger than me,but I'm professional.I showed mercy on him that time."我问他有没有留下犯罪记录,他说没有,警局对K Road上的事故几乎视而不见了。然后我们没有再对话,只是对视着。我趴在桌子上,歪着脑袋沉没在他迷潭似的大眼睛里,那舒展的睫毛真勾人啊,他仿佛盛满金黄色暖意的容器——那容器就要被撑破,灿烂就要溢出来,炸裂开。我却又一次要在这样的瞬间对着可爱的人儿忍住眼泪。极致的爱意于我总是能自然地激发那深沉的寒冷,暗色漫上来——这不是我的心,我要推开你,使劲撕裂这一切呀。"Hey Misty,why cry?"他拥紧我,用那爬着伤疤的手抚着我的脸。"You just like crying so much",他笑起来,"You are so not gonna survive in India."我没法回答他的追问,只好把话引开,"What business is your gangster uncle in?"他还是笑着盯着我的眼睛:"He's already dead."我顿住了,不知是应表示惋惜还是拍手称快。"He worked mostly for the government.He did good things and helped poor people too...He's killed in front of me,we were in the same car.It's a shotgun blast."他目光飘向远方,"He didn't deserve it.But it's just gangster business,just how things are done..."我早已忘了流泪的情绪,却也不会责备自己顾影自怜。大相径庭的生活轨迹塑造了不同的思维倾向,这于我是常事了,但这一次,这一次我却没有一点疏离的感觉。我再一次抬起了头,我想要报以同样暖意柔和的目光抚摸他内心的沟壑。他灵魂的颜色会比肤色还深吗?如果是那样真是更好了。我们可以一直,一直坐在这里谈下去吗?不能一直也可以,因为我知道我们已拥有的短暂时光就已延伸到我记忆深处。因为也许,也许你就是那个能够拯救我的人呀。

评论